Thursday, 16 May 2013

Terima kasih

10:15:00 pm 21 Comments

Assalammualaikum w.b.t


Terima kasih. Itu sahaja yang saya mampu ucap. Terima kasih atas segala penghargaan dari semua anak murid tercinta. Saya tak minta semua itu. Saya cuma berharap kalian mendoakan saya. Namun, saya terima segala penghargaan yang diberikan. Saya masih banyak khilaf.  Saya mungkin tidak dapat meletakkan semua gambar pemberian anak-anak murid saya di sini. Tapi, ada satu 'pemberian' yang telah meruntun hati saya awal pagi ini.


Saya tak sedar air mata saya jatuh jua sewaktu membaca
setiap ayat dalam kad ini.

Kejutan yang saya terima daripada Edy juga buat saya menangis sekali lagi. Terima kasih. Saya masih terlalu banyak khilaf di waktu saya menerima semua ini. Saya sedar saya tidak layak. Saya malu. Semoga saya dapat menjadi pendidik yang sentiasa menyanyangi anak-anak murid saya setulusnya dan menjadi lebih sabar dan tabah dalam mengumpul pahala jariah saya di 'sana'. Saya masih banyak khilaf. 


Keletihan melakukan kebaikan akan hilang tetapi pahalanya kekal.

Keseronokan melakukan dosa akan hilang tetapi dosanya kekal.

Hanya mujahadah akan membuat keletihan melakukan kebaikan hilang.

Hanya taubat akan membuat dosa melakukan kejahatan hilang.

-Ustaz Pahrol Mohamad Juoi -


Untuk guru-guru yang telah meredhakan ilmu mereka kepada saya dahulu hingga saya akhirnya menjadi seorang 'manusia' pada hari ini, saya tujukan lagu ini khas buat kalian. Hanya Allah SWT mampu membalas kebaikan dan kesabaran cikgu-cikgu dalam mendidik saya. Terutama buat Cikgu Zainol yang telah meletakkan saya dalam senarai pelajar 'A' (di saat saya tahu saya sudah tidak boleh melakukannya) dan mencungkil keyakinan saya (sedangkan saya rasa sudah tidak ada lagi keyakinan dalam diri), sehingga ke hari ini, jasa cikgu masih saya ceritakan kepada anak-anak murid saya di sini. Dan kerana itu, Allah SWT telah menemukan kita di tanah suci. Maha Besar Kuasa Allah Taala menemukan saya kembali dengan seorang guru yang telah  banyak mengajar saya tentang erti kasih sayang dan mendidik saya setulusnya :")




 Terima Kasih :")

Monday, 13 May 2013

10th honeymoon

12:57:00 pm 13 Comments
Assalammualaikum w.b.t

11 Mei 2013: Kami memilih untuk ke Tanjung Sutera Resort di Kuala Sedili Besar, Kota Tinggi, lebih kurang 81 km dari Kulai. Saya tahu tempat ni pun selepas penat fikir untuk bercuti di mana, dan terus google "Tempat percutian di Johor". Asalnya, saya dan Edy mahu ke Cameron Highlands, tapi atas faktor cuaca yang tak menentu, Edy tak mahu ambil risiko. Saya bingung juga tapi terasa sangat desperate nak bercuti memandangkan 2 minggu akan datang ini saya bakal sibuk; menanda kertas, assignment dan study week. Syukurlah Allah temukan kami dengan tempat ini. Terima kasih kepada blogger ibuayahdamia.blogspot.com sebab telah berjaya buatkan saya teruja nak ke sini.

Macam mana nak sampai sini?

Dari arah Kota Tinggi, tuju ke arah Mersing. Lebih kurang 15 km dari Kota Tinggi, ambil jalan ke Sedili Besar. Lepas tu, nanti akan nampak satu signboard kecil Tanjung Sutera Resort, belok kanan dan masuk ke arah ladang kelapa sawit. Terus dan akan jumpa simpang tiga. Di situ ada banyak signboard chalet, belok ke kanan dan terus sahaja tanpa ragu lebih kurang 3 km sehingga habis jalan ladang kelapa sawit dan masuk ke kawasan kampung. Terus sahaja sehinggalah akan nampak pintu masuk Tanjung Sutera Resort di sebelah kiri. Kawasan ni luas dan besar. Bukan sahaja menjadi tempat percutian, malah boleh dijadikan tempat berkursus dan kem bina insan untuk pelajar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kami terus ke receptionist. Saya tak terus book bilik. Saya minta pendapat pekerja di situ dan round sekitar dulu. Selepas berpuas hati, akhirnya kami memilih Pondview Cottage. Banyak lagi pilihan bilik yang ada seperti standard room, hillview suite, seaview suite dan terdapat juga dorm dengan kapasiti 8-46 orang sebilik. Saya pilih Pondview Cottage kerana teruja sangat nak lihat bunga teratai mekar di subuh hari :)
 
 
 
 
 
 
Pondview Cottage berharga RM150 tak termasuk makan minum. Kali pertama sampai, kami cuba juga menu di situ, 2 orang makan, RM36. Tapi, tak cukup mengenyangkan saya. Jadi petang tu kami ke Jeti Sedili Besar, ada kedai Steamboat Sedili, makan chicken chop dan nasi ayam penyet. Dua orang, RM16. Rasanya?Speechless, sangat sedap dan mengenyangkan! Saya tak sangka warung sebegitu mampu hidang makanan bertaraf restoran.
 
 
 

Petang tu, saya temankan Edy memancing di jeti Sedili Besar. Jeti ni juga merupakan tempat pemancing-pemancing laut dalam berkumpul dan mendapatkan perkhidmatan bot besar. Edy cuma memancing di tepi jeti. Suasana di situ sangat tenang dengan angin kuat dan simbahan cahaya matahari yang mendamaikan. Saya ralit di situ untuk beberapa ketika.
 
 
 
 
 
 
 
Malam tu, kami hanya habiskan masa di bilik. Bingung juga saya sebab tiada tv. Untuk hilangkan rasa bosan saya, Edy ajak memancing di kolam hadapan. Dua kali dapat ikan, tapi kami lepaskan semula. Lepas tu, saya tak sedar saya terlena pukul berapa.

Setiap satu jam, saya asyik terjaga dan buka pintu bilik. Saya cuma nak lihat bagaimana bunga teratai mekar. Kadang-kadang, Edy kejutkan saya juga beritahu bunga teratai sudah kembang. Saya berlari keluar dan ambil gambar, saya tak ingat berapa kali saya buat macam tu. Hinggalah tiba waktu subuh, saya terjaga sebab terdengar bacaan al-quran dari masjid berhampiran. Waktu itu, barulah bunga teratai kembang sepenuhnya. Masa tu saya berlari keluar dengan bertelekung dan mencangkung di tepi kolam. Saya terlupa ada orang lain di resort itu. Saya tak dapat bayangkan kalau saya terserempak dengan orang lain. Saya bimbang bukan saya yang terkejut, tapi orang lain yang bertempiaran lari tengok makhluk putih di tepi kolam!
 
 
 
 
 
 
 
 
Kami keluar bersarapan di luar, di kawasan kampung berhampiran jeti Sedili Besar. Kedai ni ada jual nasi minyak, nasi lemak, dan soto. Kami cuba nasi minyak dan soto nasi. Sedap! Saya siap bungkus nasi lemak ayam dan nasi minyak lagi. Semuanya berjumlah RM16. Untungnya duduk sini, sebab kaki makan macam saya memang suka makanan yang sedap, bersih dan murah.
 
Sebelum balik, saya dan Edy habiskan masa di swimming pool. Tapi tak lama dan tak puas sebab lepas tu dah ada orang lain datang. Saya cepat-cepat keluar dari pool tu.
 
 
 
 
 
 
Lepas serah kunci, saya ambil lagi beberapa gambar di situ. Tah kenapa, saya rasa sayu pula. Saya pandang ke arah laut, saya lihat simbahan cahaya matahari. Terik, tapi perasaan tu mendamaikan.

Alhamdulillah, saya lega sebab dapat keluar dari 'kepompong' kesibukan masa. Dua hari yang langsung saya tak fikir tentang kerja dan belajar. Adakalanya, memang saya perlukan masa sendiri, untuk hargai diri sendiri. Selepas ini, saya perlu fokus semula. Saya sudah bersedia untuk bersungguh dalam kerja dan pelajaran saya. Cuti semalam adalah hadiah terindah buat kami kerana diberi kelapangan masa dan kemudahan perjalanan. Alhamdulillah :)
 
 

Friday, 10 May 2013

Siapa kata mak-mak tak boleh main boling?

11:11:00 pm 3 Comments

Assalammualaikum w.b.t

Ni entry pasal semalam. Actually, sekolah saya ada anjurkan pertandingan boling. Saya sertai bukan kerana apa, kerana saya naib pengerusi kelab guru di sekolah. Jadi atas rasa tanggungjawab, saya libatkan diri juga walaupun sebenarnya sebelum ni saya langsung tak berminat nak sertai. Saya sudah berkira-kira sama ada mahu sertai atau tidak bila memikirkan faktor masa dan tempat. Tapi kerana minat yang mendalam (kononnya) pada sukan boling, saya beri nama juga di saat-saat akhir.

Bayangkanlah pagi tu saya bekerja, petang ke kelas dan malam ada pertandingan pula. Saya memang rasa penat sangat. Tapi semua kerana tanggungjawab. Syukurlah Edy tak bekerja semalam. Jadi, dari pagi lagi Edy sudah hantar saya ke sekolah, ambil dan hantar pula ke kelas kemudian temankan saya ke pertandingan itu.

Saya tak memilih team untuk pertandingan. Saya pasrah je ditetapkan dengan mana-mana kumpulan. Then, setelah diadjust beberapa kali, akhirnya team saya terdiri daripada kumpulan mak-mak yang bawa stroller! The only one group yang ada anak-anak kecil jika dibandingkan dengan team lain yang single-single belaka. Memang unik! 


Penyokong cilik

Team kami

Saya dan baby Adha yang super cute!

Team wanita dan lelaki diasingkan. Yang lucunya, sepanjang pertandingan, kami bergilir-gilir jaga anak-anak kecil ini. Anak-anak dipass-pass mengikut giliran. Akhirnya, bukan semua orang pegang anak sendiri. Janji sempat, pass sahaja pada sesiapa yang free. Dalam masa tu, sempat lagi kawan-kawan saya gantikan pampers, lari sekejap untuk bf anak yang kecil, cibukkan si abang, bagi makan kat anak, dan sebagainya. Semuanya berjalan lancar termasuklah giliran melontar bola. Memang seronok dan kumpulan saya tiada masa rehat langsung sedari awal. Kagum saya lihat kawan-kawan saya ini yang bersukan dan menjaga anak tanpa mengeluh sedikit pun :).


Mama dan baby Batrisya

Baik kaum ibu atau bapa, semua main peranan bergilir jaga anak

Baby Tariq (3 months), still fully bf. Tu EBM ye

Baby Batrisya dan ayah Edy. Batrisya loves him most!

Ni turn pegang je baby sapa-sapa masa mak-mak diorang baling bola

Ayah baby Tariq beri sokongan

Ayah Edy main juga akhirnya

Baby Batrisya sangat suka Edy

Three of us *Berangan kejap*

Keputusan tak rasmi pertandingan, kumpulan kaum ibu dapat tempat pertama. Saya rasa nak tergelak pun ada. Sebab saya tak fokus langsung pada game seperti selalunya. Saya sangat seronok membantu kawan-kawan saya jaga anak-anak mereka. Saya rasa macam mustahil pula kumpulan kami boleh jadi juara. Tu tak termasuk anak-anak yang berusia 2-3 tahun tolong lontar bola. Tak tahulah kalau pengurus pertandingan salah kira. Pertandingan habis lebih kurang pukul 11 malam. Saya rasa nilah pertandingan paling seronok kerana kami tak masuk untuk bertanding tapi sekadar suka-suka. Tekanan tak terasa langsung. Mungkin juga kerana pertandingan ini ditaja sepenuhnya oleh kelab guru, jadi kami tak berasa ralat kalau-kalau bola 'berlari' di longkang :).

Sejak malam tadi, saya asyik tersenyum lebar. Saya mungkin agak pesimis, selalu terfikir macam mana aktiviti harian saya akan berubah nanti bila ada anak-anak kecil. Tapi saya tahu, kami boleh handle dengan baik nanti selepas melihat kawan-kawan saya seronok melibatkan anak-anak mereka tanpa rasa prejudis dengan statement "Aku dah anak, susahlah...". Insya-Allah, anak-anak kami nanti akan turut disertakan dengan segala hobi saya dan Edy. Insya-Allah.

Wednesday, 1 May 2013

TTC? Berdosakah saya?

10:25:00 am 24 Comments
Sebelum saya teruskan entry ini, saya ingin memohon maaf jika setiap kata dan ayat dalam entry ini bakal menyentuh sensitiviti kalian. Saya pohon seribu kemaafan kerana rasanya inilah kali pertama saya menaip entry seserius ini tentang perjalanan TTC saya.

 
Assalammualaikum w.b.t


Sejak saya bersalinkan Najla hampir 2 tahun lepas, saya masih lagi berTTC sehingga kini. Tiada rasa bosan, putus asa dan jemu dalam menanti kelahiran seorang zuriat apatah lagi Najla kini sudah tiada. Saya tidak merancang dan tidak pernah berhenti berdoa. Saya yakin Allah SWT sudah aturkan yang terbaik untuk kami. Dari sebulan, ke setahun, dan kini sudah hampir dua tahun, saya masih terus berusaha dan menanti. Entah bila, saya tidak pasti. Sama seperti manusia yang menanti mati, tidak tahu bila penghujungnya. Dalam pada itu, persediaan menghadapi mati itu yang saya perlu fikirkan dan utamakan. Hidup ini amat singkat. Saya tidak boleh persiakan persinggahan di dunia yang sementara. Semua yang saya ada di dunia ini hanya pinjaman dari-Nya. Seperti mana Allah pinjamkan kepada saya kedua ibu bapa yang saya cintai dan Najla yang dirindui. Apa saya bisa menghalang setiap barang yang dipinjamkan kepada saya kembali kepada tuannya? Tentu tidak bukan. Suka atau tidak, saya perlu pulangkan jua sesuatu yang bukan milik saya.

 
Sama juga dalam berTTC. Satu perkara yang paling saya syukuri ialah kesihatan yang Allah masih pinjamkan kepada saya. Perjalanan saya menempuh hidup sebagai seorang manusia tidaklah semudah yang disangka. Apatah lagi perjalanan untuk menjadi seorang ibu. Hanya mereka yang benar-benar akrab dengan saya sahaja yang tahu betapa saya telah melalui ranjau yang penuh liku selama ini. Dan hakikatnya, tidak semua orang tahu tentang saya waima pernah sebantal dan sekatil dengan saya. Hanya suami, keluarga dan sahabat tertentu yang membesar bersama sahaja tahu siapa saya. Kerana itu, kelompok orang yang menyayangi saya ini jarang sekali atau hampir tidak pernah bertanya bilakah saya akan mempunyai waima seorang zuriat. Kerana melihat saya masih mampu berdiri dan tersenyum sudah cukup membahagiakan mereka.

 
Mengapa saya menulis entry ini? Kerana acapkali saya menerima comment dan email yang mendorong dan memotivasikan saya berbanding soalan "Dah mengandung?", "Dah ada dah?", "Bila lagi?". Saya bersyukur, kerana dunia tanpa sempadan ini telah menemukan saya dengan insan-insan yang begitu telus yang sudi mendoakan saya dan melihat perjalanan hidup saya tanpa jemu walau saya dan mereka tidak pernah kenal sama sekali apatah lagi bersua muka. Kadangkala saya berasa dunia ini begitu aneh. Adakalanya manusia yang kita rasakan akrab hanya mampu berada di sisi dalam dua kemungkinan: 1. Mampu sedih bersama tetapi tidak mampu rasa bahagia ketika kita bahagia. 2. Mampu ketawa bersama tetapi tidak mampu berada di sisi ketika kita amat memerlukannya. Kesedihan yang saya lalui sebelum ini telah menemukan saya dengan puluhan ibu-ibu prihatin di luar sana. Tidak kiralah jika kalian seorang TTCian malah seorang ibu, kalian tetap ibu pilihan Allah yang teristimewa. Mengapa saya bilang sedemikian? Kerana rata-rata pembaca blog ini pernah melalui pengalaman seserupa saya (sebagai seorang TTCian, seorang ibu, bakal ibu, seorang ibu bayi pramatang dan ibu bidadari syurga) dan pastilah kalian mencari sesuatu. Saya yakin dan percaya, setiap kali butang SEARCH pada Google ditekan, pasti bertujuan untuk menambah ilmu dan menghurai persoalan di minda. Ilmu itu satu hidayah. Dan hanya hamba Allah yang terpilih dibukakan hatinya untuk mencari hidayah itu.

Saya selalunya cuba berkongsi pengalaman serba sedikit mengandungkan Najla di blog ini. Sebagai kenangan dan hadiah buatnya juga. Untuk mendapat Najla pun saya tunggu hampir setahun, dan kini saya masih lagi menanti. Kadang-kadang, saya rasa tidak layak berkongsi ilmu yang sedikit cuma kerana saya juga masih berTTC. Tapi, saya yakin dan percaya, ilmu Allah ini perlu disebarkan. Walaupun sedikit, mungkin sangat bermakna buat mereka di luar sana. Paling penting, saya suka memotivasikan diri saya sendiri agar tidak terlalu tertekan dengan pandangan masyarakat luar.

Apakah saya tidak tertekan dengan soalan-soalan tentang bilakah saya akan mendapat anak?

Selalunya begini, saya akan melihat siapa yang bertanya. Jika orang yang bertanya itu belum berkahwin, saya akan menganggap dia belum mengerti makna perkahwinan. Dan selalunya, saya akan memberi jawapan yang menyenangkannya. Apa sahaja yang boleh menjawab pertanyaannya itu.

Jika orang itu telah berkahwin, saya akan melihat sama ada dia mudah atau tidak untuk hamil. Jika dia mudah hamil, saya akan melihat pada pasangannya. Apakah pasangannya seorang yang sangat memahaminya? Memahami pengorbanan dalam berumahtangga? Jika suaminya kurang memahaminya, saya rasa kerana itu mereka lebih sibukkan hal orang lain berbanding membahagiakan diri sendiri. Mungkin melihat orang lain belum ada anak sudah 'melegakan' bila terasa ada kurang dalam resam hidup suami isteri. Dan saya akan memberi jawapan natural yang menyenangkannya kerana saya tahu saya perlu bersyukur mempunyai seorang suami yang sangat memahami saya. Kebahagiaan saya biarlah saya seorang yang tahu akan ertinya.  

Dan jika yang bertanya itu masih belum hamil, saya akan minta dia lihat apa yang dia masih ada? Selalunya golongan TTCian dikurniakan seorang suami yang sangat penyayang, sanggup berkorban apa sahaja dan susah payah hidup bersama. Saya akan minta mereka bersyukur dahulu dengan jodoh pilihan mereka yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Kemudian, barulah saya akan memberi jawapan tentang perjalanan TTC saya supaya dapat menenangkannya dan menjadikannnya seorang yang positif dalam mencari makna dan redha rumah tangga.

Jadi, tertekankah saya? Sebenarnya, saya sudah jarang mendapat soalan sebegini. Saya lebih banyak menerima kata-kata dan doa yang sangat positif. Saya boleh kira dengan jari, berapa orang sahaja yang bertanya soalan itu sejak Najla meninggal dunia. Jadi, saya tidak mahu ambil endah tentang persoalan yang saya anggap remeh. Saya cuma fikir positif, mereka bertanya kerana mahu ambil berat dan cuba tahu perkembangan hidup saya. Mungkin kerana, saya begitu 'sepi' sejak tidak punya akaun facebook. Sejak saya deactivate facebook, saya telah jumpa kawan yang sebenar. Kawan-kawan yang masih tetap mencari saya dengan apa cara sekalipun, dan setia bertanya khabar sehingga ke hari ini. Itu sudah cukup melegakan.

Ibu mertua saya selalu berpesan, ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Salah satunya, masa lapang sebelum sempit. Saya pernah juga bertanya soalan sebegini pada kedua ibu bapa mertua saya, "Mak, ayah, nadia boleh mengandung lagi tak?" Dan reaksi mereka sebenarnya cukup tidak menyenangkan dengan soalan saya itu. "Insya-Allah, nadia boleh mengandung lagi, anak-anak nadia lepas ni sihat-sihat. Tapi Allah belum nak bagi sekarang. Sebab Dia nak bagi nadia rehat dulu, sambung belajar. Allah tengah bagi masa lapang, bersyukurlah. Anak-anak nadia nanti memang nak disayangi sangat-sangat. Jadi, Allah belum nak beri dulu supaya nadia capai cita-cita dulu." Masa ibu bapa mertua saya bilang sedemikian, saya belum lagi nak sambung belajar, cuma dah ada impian. Dan saya tak pernah beritahu mereka tentang impian yang saya rasa belum pasti lagi. Rupanya, Allah dah atur jalan yang terbaik untuk saya kan? Takdir untuk saya sambung belajar telah tiba. Jadi, mengapa saya perlu persiakannya?

Jadi, berdosakah saya kerana belum ada anak? Saya yakin dan percaya, Allah telah kira segala penat lelah dan usaha saya selama ini. Mungkin saya tidak mendapatnya di dunia, tapi Allah tangguhkan dan berikannya kepada saya di akhirat. Siapa tahu, bukan?

Untuk para pembaca sekalian, hentikanlah bertanya soalan-soalan yang bakal menyentuh sensitiviti orang lain. Jadilah orang yang bahagia kerana hanya orang yang bahagia mampu melihat orang lain bahagia. Kebahagiaan itu subjektif, tidak dapat dibandingkan dengan nilai materialistik atau bilangan anak. Malah, mereka yang tidak dikurniakan anak ini, sudah dijanjikan Allah, bahawa Rasulullah SAW akan menanti mereka di syurga. 

Untuk kalian yang masih berTTC, pasti telah banyak usaha dan ikhtiar yang tidak pernah putus.  
Selain berdoa, tanya kembali diri, mahukan zuriat untuk apa? Adakah kerana pandangan dunia luar kepada kita atau kerana kita mahu menggalas amanah Allah SWT? Manusia mudah tertekan jika terlalu memikirkan dunia luar berbanding dunia dalaman. Kita tidak mahu melahirkan anak semata-mata melihat orang lain mempunyai anak tetapi kita melahirkan anak bertujuan untuk mendapat pencen kubur kita dan menyebarkan agama Allah SWT (Prof Dr Muhaya, Celik Mata Reset Minda).

Lihat kembali diri, apakah kita mahukan anak yang bakal menjadi pahala jariah atau dosa jariah setelah kita mati nanti. Pasangkan niat untuk jadi ibu solehah dan mendapat anak yang soleh dan solehah mulai hari ini.

Wallahua'lam.